Управлінська діяльність Богданівського
навчально-виховного комплексу Приазовської районної ради щодо реалізації
проблемної теми
Управлінська
діяльність навчального закладу ґрунтується на практичну реалізацію Законів
України «Про освіту», «Про мови», «Про
загальну середню освіту», Національну доктрину розвитку освіти в Україні..
Метою державної політики щодо розвитку освіти полягає у створенні умов для
розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України,
виховання покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом
життя, оберігати й примножувати цінності національної культури, розвивати і
зміцнювати суверенну, незалежну державу як невід’ємну європейської та світової
спільноти.
Проблемна
педагогічна тема складено відповідно основним напрямкам модернізації освіти,
тенденціям розвитку освіти, а головне – відображає інтереси, потреби педагогів
й учнів нашого навчального закладу. Робота над методичною темою: «Організація діяльності педагогічного
колективу школи щодо розвитку та формування творчих здібностей дітей».
Актуальність
педагогічної роботи зумовлено
необхідністю практичної реалізації компетентністного підходу до змісту освіти,
який зазначений у новому Державному стандарті, а саме: здатність учня
аналізувати та оцінювати досягнення національної культури, орієнтуватися в
культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи
самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності. Рішення цього питання
вимагає від школи високого рівня методичної діяльності, потребує творчо
працюючих педагогічних колективів з високим рівнем професійної майстерності.
У зв’язку з цим виникає нагальна необхідність у створенні
необхідних умов сучасної школи для розвитку особистості учня і творчої
самореалізації та виховання покоління людей, здатних оберігати й примножувати
цінності національної культури.
Ураховуючи особливості діяльності навчального закладу, де більша кількість учнів
належать до болгарської національності, педагогічний колектив через посилення
краєзнавчого та країнознавчого аспекту, а також на підставі міжнародної
співпраці з представниками культури та науки Республіки Болгарія, розвиває творчу
полікультурну компетентність дітей. Впровадження
у навчально-виховний процес філологічного вивчення європейської мови сприяє усвідомленню учнями розмаїття
культурного багатства нашої держави, залученню до загальнолюдських цінностей.
У Богданівському навчальному закладі з
метою вирішення методичної проблеми, було
створено колектив однодумців, вчителів з високим рівнем національної
свідомості, знавців традицій рідного народу, які люблять і поважають дітей – це
керівник болгарського хореографічного ансамблю Ромалійська Наталія Федорівна, вчитель вищої
категорії болгарської мови Буц Марія Федорівна, керівник вокального
гуртка вчитель музичного мистецтва І
категорії Недова Людмила Василівна.
Структура
управлінської діяльності теж відповідає вирішенню даної
науково-методичної проблеми, яка полягає у плануванні,
організації та контролю роботи
навчально закладу. Управлінська діяльність, спрямована на розкриття творчого
потенціалу педагога та спирається на:
-
відмову від диктату та опіки;
-
створення стимулів до активної творчої
діяльності, спільний пошук оптимальних варіантів організації педагогічного
процесу;
-
створення в колективі умов для
постійного самовдосконалення педагогів на основі вивчення індивідуальних
особливостей кожного;
-
створення можливості одержувати гідну
винагороду;
-
повага до особистості як до працівника,
залученого до участі в справах колективу.
Під час плануванні
виховної роботи на навчальний рік визначається:
Провідна
педагогічна ідея, яка полягає у створенні умов для особистісного
розвитку і творчої самореалізації учня, залучення до культурно-особистісного
самовизначення через вивчення національної
мови, культурних традицій та засобами
мистецтва.
Головна мета роботи є
надання молоді знання про національну спадщину та практичних умінь адаптації до
життя, бути спроможними, соціально здібними громадянами країни.
Завдання
педагогічного колективу:
-
формування особистості, яка усвідомлює
свою належність до українського народу, орієнтується в реаліях і перспективах
соціокультурної динаміки, підготовлена до життя і праці у світі;
-
створення необхідних умов для розвитку
обдарованих дітей і молоді;
-
виховання людини, яка поважає традиції
народів і культур світу, національний, мовний вибір кожної людини;
-
формування у дітей творчих здібностей і
здатності до самоосвіти і самореалізації особистості;
-
підтримка міжнародних зв’язків та
співпраця з представниками науки та культури Болгарії з метою подальшого
розвитку підростаючого покоління.
Планування
управлінської діяльності, щодо
реалізації проблемної теми, здійснюється на науково-педагогічному рівні з
урахуванням матеріально-фінансових можливостей для успішного втілення у життя
завдань, поставлених перед школою. У практиці діяльності нашого навчального
закладу склалася система планування: прогнозування розвитку навчально-виховного
процесу кадрового забезпечення і матеріально - технічної бази; календарні плани
вчителів; планування виховної роботи, роботи гуртків, факультативу; розклади
уроків і позаурочних занять.
План роботи хореографічного гуртка
«Богданівськи перли» складається відповідно : «Програма за деца под и над 7
годишна възраст» Годишно разпределение по Български народни танци. Б. Стоянов
та інші, МОН Болгарія, 2009р. Заступник
директора з ВР перевіряє календарне планування на навчальний рік, складає графік роботи гуртка та контролює роботу. Також планується робота і вокального гуртка, який
працює відповідно: «Збірник програм для гуртків художньо-естетичного та
декоративно-прикладного напрямів» В.Ю. Іова ПП «Медобори – 2006-2007.
Робочий план навчального закладу
враховує освітні вимоги законів України та особливості роботи педагогічного колективу,
використовуючи години варіативної частини на вивчення болгарської мови на рівні
факультету: 4, 7-11 класів по 1 годині. Навчання
ведеться відповідно документу: «Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів з українською мовою навчання», затверджена МОН України, видавничий дім
2Букрек». 2005. Л .Я.
Романова, М.А. Матєв.
Адміністрація школи також планує роботу з педагогічними
кадрами, яка забезпечує функціонування системи організаційного забезпечення
професійного розвитку вчителів. Розроблені та затверджені наказом посадові
інструкції для керівників гуртків, та плани роботи. Найбільша увага наділяється
професійному рівню педагогів, оскільки саме вчителеві належить ключова роль в
освіті, є вирішальною фігурою у здійснені всіх завдань школи.
Навчально-виховний комплекс
забезпечений кадрами, які мають педагогічну і фахову освіту. Курси підвищення з
болгарської мови постійно проходять 2 вчителя в місті Гаврово та в Софійському
університеті « Святого Кліментія Охридського, департаменту інформації та
вдосконалення вчителів.
Міністерство освіти Республіки Болгарія, нагородило Буц
М.Ф. медаллю «Заслужил български учител»
і Грамотою за багатолітню працю по збереженню і вдосконаленню болгарської мови
серед світової діаспори.
Керівник вокального гуртка проходить курси підвищення
кваліфікації у м. Запоріжжя, керівник хореографічного гуртка постійно підтримує
зв'язок з представниками культури Болгарії.
Організаційна
управлінська діяльність складається з:
-
відбору і розставлянням кадрів;
-
аналізу і регулюванню
соціально-психологічного клімату колективу;
-
стимулювання продуктивної діяльності
педагогічного колективу.
Контрольна управлінська діяльність складається
з моніторингу динаміки розвитку учнів, результативності роботи вчителів,
внутрішньо шкільний контроль. Адміністрацією школи впроваджується
поєднання контролю з інструктажем,
надання конкретної допомоги з метою попередження й усунення недоліків. Ведеться
система роботи з кадрами щодо формування, розвитку та збагачення педагогічної
культури вчителів, стимулювання їхньої ініціативи і творчості.
Творча група вчителів
мають Грамоти й Подяки Приазовського районного відділу освіти,
райдержадміністрації «за професійну майстерність, творчу працю, досягнення
вагомих результатів у підготовці учнів до олімпіад», пам’ятні призи та
статуетки міжнародних хореографічних і вокальних фестивалів за розвиток творчих
здібностей учнів.
Для
аргументованого вироблення і прийняття кваліфікованого управлінського рішення
керівництво школи:
-
вивчає передовий педагогічний досвід
роботи шкіл із розв’язанням проблеми;
-
підтримує зв’язки з представниками
освіти Болгарії та з працівниками Центра болгаристики Мелітопольського
державного педагогічного університету ім. Б. Хмельницького;
-
вивчає сучасні нормативні документи про
освіту і школу;
-
отримує необхідну інформацію із різних
джерел про досягнення психолого-педагогічної науки з проблеми;
-
бере консультацію у районному
методичному кабінеті з певної проблеми.
Отже, надзвичайно актуальним є інтеграція інноваційних методів роботи педагогічного
колективу навчального закладу з передовими моделями педагогічного досвіду країн
Європи, що стало відправним моментом у вирішенні проблеми: « Організація діяльності педагогічного
колективу школи щодо розвитку та формування творчих здібностей дітей».
Інформаційно-педагогічна
модель досвіду
Вирішуючи завдання творчої самореалізації учнів, у
навчальному закладі створені умови для
розвитку мотивації учнів до навчання, самостійності та відповідальності у
виборі творчих рішень. Поставлена мета вимагає від педагогічного колективу
системи заходів з виявленням особливих обдарувань дитини, реалізацію цілей
повноцінного розвитку таких талантів та залучення дітей до широкого спектру
міжнародних, обласних, районних заходів.
З 1989 року в навчальному закладі впроваджується вивчення
болгарської мови та пошукової краєзнавчої
діяльності під керівництвом вчителя вищої категорії Буц Марії Федорівни,
яка на той час пройшла курси з болгарської мови в місті Варна, а потім у місті
Габрово.
Значним педагогічним досягненням вчителів є створення в
2008 році хореографічного гуртка і
дитячо – юнацького хореографічного ансамблю болгарських народних танців « Богданівські
перли» під керівницством Ромалійської
Наталії Федорівни. В цьому напряму
велику допомогу надали хореографи, які були делеговані Болгарією. Так
народилася добра традиція підтримувати дружні, творчі стосунки з педколективом вчителів та представниками
культури та науки Болгарії.
Міністерство освіти і науки Республіки Болгарія зробило
великий внесок у розвиток болгарської
мови та культури для болгар , які живуть за її межами, організовує різноманітні
навчальні курси, запрошує на навчання до своїх вузів дітей з болгарської діаспори
та на міжнародні хореографічні та вокальні
фестивалі, пропонує участь у різноманітних проектах для підвищення культурного
рівня. Культурно-естетичне спілкування молоді розвиває творчу та комунікативну
компетентність, дає можливість дитині знайти себе за допомогою мистецтва,
реалізувати свої творчі здібності, знайти друзів серед ровесників інших країн
світу.
Наступним кроком у міжнародній співпраці (2010-2011рр.)
стала участь в національній Програмі« Рідна мова і культура за кордоном». За
його результатами ми отримали 16
болгарських костюмів і музичний інструмент Кавал.
Багато років існує в нашій школі вокальний ансамбль
«Лаленце», який
приймав участь у багатьох конкурсах, фестивалях, в тому числі і міжнародних, у яких посів призові місця. Його
керівник, вчитель музичного мистецтва Недова Людмила Василівна, розвиває в
дітях вокальні та творчі здібності, прищеплює любов до болгарської національної
культури.
Протягом 25-и років вихованці Богданівської школи
постійно приймають участь в олімпіадах з болгарської мови. Вони прославляють
свою альма – матер, займаючи призові місця в районних, обласних і навіть
Всеукраїнських олімпіадах.
Декілька років приймають участь в конкурсі «Аз съм
болгарин, и това значи…», який організовує редакція Всеукраїнської болгарської
газети «Роден край» (місто Одеса).
Наші випускники
стали студентами кращих болгарських
вузів в містах Софія, Велико Тирново та Варна.
Взаємодія з
органами місцевого самоврядування, громадськістю
Серед стратегічних напрямів управлінської діяльності є
розширення зв’язків із батьками, громадськими організаціями, із представниками
Мелітопольського Центру болгари стики та сприяння розвитку учнівського та
педагогічного самоврядування.
Неодмінною умовою для вирішення проблемної теми є
співпраця педагогічного колективу з батьками учнів. Досвід роботи переконав, що
домогтися ефективних результатів у навчанні та вихованні учнів можна ліше на
підґрунті толерантності, тісної взаємодії педагогів і батьків та єдності їхніх
поглядів на розвиток особистості. Між адміністрацією школи, батьківським
комітетом та учнівським самоврядуванням існує співпраця. Батьки беруть активну
участь в організації конкурсів, поїздок за кордон, зміцненні
матеріально-технічної бази, готують дітей до свят, шиють костюми для виступів.
Творча група вчителів та адміністрація школи вважає, що
першочерговим завданням роботи з батьками визначено зближення духовних,
етично-педагогічних позицій, бажання знати інтереси та здібності дітей та їх
подальший розвиток.
Теоретична база щодо роботи над
проблемною темою:
1.
Теорія формування особистості та її
творчого розвитку (Л.С. Виготський, Л.Н. Коган).
2.
Розвиток дитячої творчості (І.Д. Бех,
Л.С. Виготський).
3.
Психолого-педагогічні принципи творчого
мислення дітей (А. Запорожець, Д. Ельконін, В. Клименко).
4.
Теорія та вдосконалення практики
управлыння (В.О. Сухомлинський)
5.
Васильченко Л.В. Управлінська культура і
компетентність керівника. Харків, 2007р.
6.
Даниленко Л.І. Модернізація змісту, форм
та методів управлінської діяльності директора школи: Монографія. – К.: логос,
1990.
7.
Карнегі Д. Як набувати друзів і впливати
на людей. – Київ, 1989.
8.
Моніторинг якості освіти: теорія та
практика6 матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції/ В.О.
огневик, - К.: КМПУ ім.. Б.Д. Грінченка, 2009. – 196с..
9.
Третьякова П.И. Управление школой по
результатам: практика педагогического менеджмента / П.И. Третьяков. – М.: Новая
школа, 2001. – 320с.
10. Проблеми
педагогічної інноватики в сучасній теорії і практиці управління школою /
Модернізація освітнього процесу |За ред. Л.І. Даниленко - К.: логос, 2004. - 5с.
11. Хуторской А.В. Педагогическая инноватика: -М.: Издательский центр "Академія", 2008. - 256с.
11. Хуторской А.В. Педагогическая инноватика: -М.: Издательский центр "Академія", 2008. - 256с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий